torsdag 10 juni 2010

Fredag

Veckan blir kort när man går i skolan så lite. Jag vill gå i skolan mer. Jag tror jag kommer fortsätta i skolan när det här är slut - om jag inte får jobb på byrå. Jag har fått blodad tand. Vad jag är positivt överraskad över den här utbildningen är den pedagogiska metoden. "Det finns ingen absolut sanning," kan vara frustrerande.

Men egentligen är det finemang. Om vi inte pratar vetenskap eller regelverk. Fast regelverk har sina genvägar. Det som kan bli svårt är just det vi pratade om i går. Etik och moral. Man borde reflektera över sina värderingar oftare. Patrik har lärt oss generalisera för att ta fram en målgrupp. Det betyder inte att det är det som fungerar om man vill visa ståndpunkt i livsfrågor. Det är en hårfin skillnad.

Jag tror mig kunna skilja på att sanningen kan vara svart i dag, men i morgon kanske den är brun även om den har samma regel båda dagarna. Man får liksom väga vikten lite och besluta om det är värt ett regelbrott.

Som de oifyllda symbolerna på graflektionen. Jag är helt på tänket att man frångår regelverk om man själv TROR stenhårt på sin grej. Men då får det framgå att man frångick reglerna i just det syftet, att man har en vass motivering. Det är där utmaningen ligger och jag hoppas kunna bli den som lyckas praktisera den där teorin.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar