söndag 5 september 2010

Stundande praktik

Vi har det aktivt i skolan kan jag meddela. Det känns dock bra då jag får känna på hur det förmodligen känns att arbeta som webbredaktör i mars.

Nu är det dags att profilera sig. För mig handlar det om att sätta i hop bild och text så pass bra att kundens syfte blir uppfyllt genom att besöka en speciell webbplats. Oavsett om visiten genererar pengar eller ej, skall den ALLTID UPPFYLLA SYFTET.

Praktiken för min del kommer bla. vara på humorsajten Rikets sal, där jag får prova på att skriva texter som andas Jennie. Min mentor kommer att vara Kristoffer Kringlan Svensson. Han är komiker, manusförfattare och aktuell i ett program på SVT i höst som heter Gabba Gabba. Jag hoppas jag kommer få en inblick i hur det är att arbeta i just det klimatet jag i framtiden hoppas på. Kristoffer och hans crew har full koll på det där med produktion och kreativ process.

KIKA IN GABBA GABBA. Här har man kreativitet och generaliseringar klart för sig. Ni ser i vinjetten vem Kristoffer är.

Att få arbeta med något sådant här skulle för mig definiera drömjobb. Det ligger mycket målgruppsanalys bakom produktionen antar jag. Målgruppen är tolvåringar. Hade jag varit tolv hade jag skolkat för att sitta och rekonstruera dessa sketcher. Se bara på det genialiska valet att ha med Eric Saade i blöt tröja.

Hoppas SVT får siffror i höst. Det förtjänar Gabba Gabba.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar